Disculpeu
el títol provocador, però no me n’he pogut estar. Els models de transport, de
comunicació, d’organització no són ni bons ni dolents sinó adequats o
inadequats als objectius. És per això quan es critica el model radial de
l’Estat Espanyol es fa perquè no es correspon a la realitat econòmica del flux
de mercaderies i passatgers.
De
fet si l’objectiu al aplicar un model no era donar servei a la realitat social
i econòmica sinó canviar-la podem dir de ha estat una aplicació parcialment d’èxit.
Catalunya
és un país en què dos terços de la població i activitat econòmica és a l’àrea
metropolitana de la capital i aquesta area metropolitana és més de deu vegades
la segona àrea metropolitana, la del Camp. A més tot el país és a menys d’un
hora en helicòpter i tres en cotxe i el volum total de població són 7 milions
d’habitants.
Per
tot això, es fàcil d’entendre que el nivell de centralització dels serveis i de
radialitat dels transports de Catalunya sigui molt gran, si no podem caure en
model dupliqui serveis, però que no arribin a la massa crítica necessària per
donar la qualitat a un cost assumible. Dic això perquè últimament he sentit des
del Camp veus que s’aixequen dient que Barcelona és més centralista que París,
Londres o Madrid. No pretenc pas rebatre aquestes veus, sinó explicar que
correspon a la realitat demogràfica i econòmica del país.
Segur
que hi ha coses per millorar, però cal advertir que segons quines demandes que atien
el populisme, cauen en el ridícul espantós de la batalla de campanar.
@AngelRAONIA
Consultor
Freelance a Raonia Solucions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada